Lamson Security

Gate Control Platform XENIA

Hoe toegangscontrole bij poorten een positieve invloed heeft op de doorvoer van voertuigen en het beveiligingsniveau bij industriële terreinen.

Industriële processen vormen de kern van de wereldeconomie. Dit deel van onze economie wordt gekenmerkt door de productie en verwerking van materiële goederen, vaak gekenmerkt door een hoog niveau van mechanisatie en automatisering. In dit soort omgevingen komen voertuigen frequent voorbij, vaak in grote aantallen.

Suboptimaal beheer van verkeersstromen op het terrein leidt uiteindelijk tot verminderde efficiëntie en andere neveneffecten zoals veiligheidsrisico’s. Een juist beheer van voertuigen bij de poort speelt een cruciale rol, aangezien het fungeert als de poortwachter van het industriële terrein zelf. Qua verkeersdoorvoer is een belangrijke uitdaging voor industriële installaties: hoe kan een bepaald beveiligingsniveau worden gehandhaafd wanneer duizenden mensen binnen een beperkte tijdsspanne moeten in- en uitgaan?

Vooral op industriële terreinen is een op maat gemaakt beveiligingsontwerp vereist vanwege de combinatie van in- en uitstroom van verschillende gebruikersgroepen en hun voertuigen, verschillende beveiligingsniveaus, het beheer en de regulering van gevaarlijke en waardevolle goederen, en het grote terrein. Het op maat gemaakte beveiligingsontwerp begint bij de toegangspoorten en strekt zich uit tot het binnenste gebied, inclusief de gebouwen.

Binnen dit verkenningsdocument deelt Lamson Security Systems onze visie op het belang van het gebruik van automatische voertuig- (en bestuurders) identificatie om de efficiëntie van toegangscontrole bij poorten te maximaliseren. Er wordt uitgelegd hoe bij deze industriële terreinen de doorvoer van voertuigen (en bestuurders) kan worden vergroot en hoe de verschillende aspecten kunnen worden beheerst die een gepersonaliseerd, beveiligd poortontwerp vormen.

Wat zijn de kenmerken van een typisch industrieel terrein?

Een industrieel terrein bestaat typisch uit een groot, veelzijdig terrein met verschillende gebouwen of gebieden bedoeld voor de productie, verwerking en opslag van goederen en materialen. Ze worden vaak gekenmerkt door verschillende soorten gebieden, zoals meerdere magazijnen, kantoren, weeg- en laadgebieden, enorme distributiecentra en meerdere ingangen.

Beveiligen van een industrieel terrein

Of het nu gaat om gevaarlijke stoffen of voertuigen die in- en uitrijden met waardevolle, diefstalgevoelige goederen, er zijn veel redenen en voorschriften voor het beveiligen van een industrieel terrein. Afhankelijk van de behoeften van een specifieke locatie zijn verschillende beveiligingsmethoden van toepassing.

Scenario’s voor poorttoegang

Bij poorttoegang zie je vaak ten minste één beveiligingslaag met een omheining rondom. In sommige gevallen is een tweede omheining inbegrepen om een sluis te creëren. Deze twee scenario’s komen het meest voor. Naast het verschil in beveiligingsbehoeften zijn er doorgaans meerdere ingangen die verschillende soorten gebruikers bedienen en gemakkelijke toegang bieden tot specifieke delen van het terrein. Gewoonlijk zijn bemande poortgebouwen inbegrepen om het binnenkomstproces van voertuigen en personen op het terrein te beheren. Dit komt ook door het grote aantal voertuigen dat het terrein binnenkomt, zoals incidentele gebruikers.

Tijdszones met piekuren

Het handmatig afhandelen van grote aantallen voertuigen bij de ingang en uitgang tijdens de piekuren overdag veroorzaakt vaak congestie. Niet alleen bij de poorten, maar ook op nabijgelegen openbare wegen, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt.

De vier belangrijkste gebruikersgroepen die een industrieel terrein betreden.

Bij poorttoegang op industriële terreinen moeten ten minste vier verschillende gebruikersgroepen worden overwogen bij het ontwerpen van de beveiligingsindeling van de poort, aangezien ze allemaal verschillend gedrag en behoeften hebben.

1. Werknemers

Deze groep komt dagelijks op het terrein. De meeste industriële terreinen hebben veel werknemers die in ploegendienst werken. Ze betreden het terrein binnen dezelfde tijdsperiode en verlaten het binnen één tijdsperiode aan het einde van hun dienst. Op deze momenten ontstaan er piekverkeersstromen bij de poorten. Omdat dit hun eerste ervaring is bij het begin van hun werkdag, heeft een naadloos poorttoegangsproces een positieve invloed op hun gemoedstoestand.

2. Aannemers

Deze professionals leveren diensten aan industriële terreinen voor een bepaalde periode. Ze hebben geen arbeidsovereenkomst, wat betekent dat andere regels en rechten die van toepassing zijn op werknemers moeten worden toegepast. Wat betreft poorttoegang is het gebruikelijk dat aannemers verschillende toegangsrechten hebben. Bijvoorbeeld, een aannemer kan op bepaalde tijden niet binnenkomen terwijl werknemers dat wel kunnen. Of aannemers die bepaalde soorten materialen of goederen leveren, kunnen gebieden betreden waar kantoormedewerkers niet mogen komen. Bovendien kan de naleving van veiligheidsvoorschriften door aannemers een belangrijk criterium zijn voordat toegang wordt verleend voor een bepaalde periode.

3. Bezoekers

Bezoekers zijn mensen die het industriële terrein bezoeken, zowel op afspraak als zonder afspraak. In beide gevallen is een gastvrije ervaring wenselijk, maar anderzijds is een hoog beveiligingsniveau cruciaal. Om de controle te behouden over wie het terrein kan betreden, wordt vaak een identiteitscontrole uitgevoerd bij het poortgebouw bij het betreden van de eerste beveiligingslijn.

4. Vervoerders

Veel bezoeken aan een industriële omgeving hebben tot doel goederen of materialen af te leveren of op te halen. Veel van deze vervoerders zullen het terrein vaak betreden en hebben toegang nodig tot verschillende zones en specifieke tijden om congestie bij het laden en lossen te voorkomen.

Hoe kan de voertuigdoorvoer op een veilige manier beheerst worden?

De variatie in verschillende gebruikers en het aantal voertuigen dat gedurende de dag binnenkomt, maakt het beheersen van de voertuigendoorvoer zeer relevant. Wie komt wanneer binnen? Hoe zorg je voor een gespreide aankomst indien mogelijk? Om congestie te voorkomen en een naadloos toegangsproces te creëren, moeten verschillende aspecten in overweging worden genomen bij het ontwerpen van de toegangsbeveiliging.

1. Planning van de voertuigendoorvoer

Verschillende oplossingen kunnen worden toegepast in het ontwerp van de toegangsbeveiliging van een industriële locatie. Allereerst kan worden gedacht aan een plan voor voertuigen om op verschillende tijdstippen het industriële terrein binnen te gaan. Verschillende tijdvakken kunnen worden ingepland voor voertuigen die het industriële terrein binnenkomen om het verkeer te spreiden. Dit is een uitstekende optie voor de grootste gebruikersgroep van de terreinen, die meestal werknemers zijn.

2. Aantal rijstroken vergroten

Een andere optie is om het aantal in- en uitrijstroken te vergroten. Hoewel deze oplossing past bij de behoeften om congestie te voorkomen en een naadloze toegang te garanderen, is het vaak een ruimtelijke uitdaging om meer poorten voor in- en uitgang te creëren. Om de verschillende rijstroken te beheren, zijn veel lezers (en dus een grotere investering) nodig.

3. Technologie

Industriële terreinen hebben doorgaans te maken met veel in- en uitgaand verkeer, maar tegelijkertijd zijn deze vaak van tevoren aangekondigde bezoeken. Om een optimaal poortontwerp te creëren, wordt vaak technologie gebruikt bij de poorten om te voorkomen dat een onnodig grote ruimte wordt gebruikt voor de in- en uitgangen. Iedereen kan op elk moment binnenrijden, zonder veel tijd te besteden aan planning en congestie. Door technologie te gebruiken, kan ook de toewijzing van specifieke voertuigpoorten aan specifieke gebruikersgroepen helpen om een naadloze verkeersstroom te garanderen. Het is technologie die het proces vereenvoudigt en de ervaring van de bestuurders optimaliseert.

Wat is het belang van (geautomatiseerde) toegangscontrole bij poorten voor industriële terreinen?

Het belang van automatische voertuigidentificatie is om de verkeersdoorvoer voor geautoriseerde voertuigen en bestuurders te maximaliseren. Industriële terreinen hebben doorgaans veel verkeer dat dagelijks het terrein binnenkomt en verlaat. Congestie moet worden geminimaliseerd bij de gecontroleerde ingangen.

Automatische Voertuigidentificatie

Automatische Voertuigidentificatie kan het proces van voertuigtoegang bij de poort automatiseren en zorgen voor een snellere verkeersdoorvoer, wat resulteert in minder congestie. Naast de toegangscontrole voor voertuigen is registratie van alle voertuigen op het terrein van groot belang vanwege gezondheids- en veiligheidsredenen.

Beveiligingseisen en infrastructuur

Zoals beschreven, hebben industriële terreinen een persoonlijk beveiligingsontwerp nodig, aangezien ze allemaal verschillende lay-outs en behoeften hebben. Daarom begint alles met een risicobeoordeling om de huidige situatie te beoordelen en inzichten te geven voor de vereisten. De volgende vragen staan centraal in zo’n risicobeoordeling: Welke gebruikersgroepen bezoeken het terrein en met welk doel? Aan welke voorschriften moet het terrein voldoen? Wat zijn de risico’s? Welke items of gebieden zijn kwetsbaar? En welke kennis en middelen zijn beschikbaar om aan de beveiligingsbehoeften te voldoen? Uiteindelijk hangt de oplossing af van de beveiligingseisen en de huidige infrastructuur.

Wat zijn de voordelen van geautomatiseerde oplossingen voor poorttoegang?

Er zijn verschillende voordelen van het automatiseren van poorttoegang in tegenstelling tot toegangscontrole waarbij handmatige handelingen nodig zijn. Deze kunnen als volgt worden samengevat:

1. Hoge verkeersdoorvoer

Bij handmatige handelingen of gebruik van bemande poortgebouwen wordt de doorvoer vertraagd. Dit kan verkeersopstoppingen veroorzaken op omliggende openbare wegen, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Bovendien leidt dit vaak tot vertragingen en andere onaangename toegangservaringen voor de verschillende gebruikersgroepen. Automatische voertuigidentificatie leidt tot tijdsbesparingen tijdens incheckprocedures.

2. Gezondheid en veiligheid

Tegenwoordig zijn gezondheidsrisico’s (zoals bijvoorbeeld de COVID-pandemie) een factor om rekening mee te houden bij veel beslissingen. Wat betreft toegangscontrole bij poorten zorgen contactloze identificatieoplossingen op lange afstand voor een optimaal veiligheidsniveau. Voor grote industriële terreinen zijn arbeidsgezondheid en veiligheid belangrijk en moeten terreinen aan deze voorschriften voldoen. Registratie van alle voertuigen op het terrein is vaak een van deze vereisten.

3. Elimineren van menselijke fouten

Het automatiseren van het proces van binnenkomst en vertrek van voertuigen vermindert de kans op menselijke fouten. Naast menselijke fouten vertragen handmatige handelingen en traditionele kaartlezers het in- en uitrijproces, wat vaak leidt tot congestie. In sommige gevallen zijn poortgebouwen onmisbaar voor het controleren van niet-vooraf-geregistreerde bezoekers.

4. Minimaliseren van operationele kosten

In specifieke gevallen kunnen beveiligingsfunctionarissen wenselijk zijn om het beveiligingsniveau te waarborgen. Het automatiseren van binnenkomst- en uitgangsprocessen zorgt ervoor dat ze zich meer kunnen richten op andere taken. Over het algemeen zijn er minder mensen nodig om de ingang te beveiligen, wat kosten bespaart. Samengevat zorgt digitalisering van voertuigtoegang en logistieke processen voor een hogere efficiëntie, minder onderhoud, minder ondersteuning en dus lagere kosten.

5. Data

Automatische voertuigidentificatie stelt operators in staat om gegevens van voertuigen en bestuurders die het terrein binnenkomen en verlaten, vast te leggen. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om beveiligingsfunctionarissen te plannen tijdens piekmomenten voor niet-geregistreerde bezoekers en om het optimaliseren van het poorttoegangsproces voor optimale verkeersdoorvoer voort te zetten.

Wat zijn geautomatiseerde oplossingen voor poorttoegang?

Vaak zien we dat industriële terreinen specifieke wensen hebben die zeer divers zijn. Dit hangt af van de verschillende gebruikersgroepen, de huidige infrastructuur, de branchevoorschriften en de beveiligingseisen. Bovendien zien we vaak een combinatie van verschillende oplossingen die worden toegepast binnen één industrieel terrein. Het belangrijkste aspect van toegangsbeveiliging bij poorten op industriële terreinen is dat het moet worden ontworpen voor de specifieke locatie.

Slimme keuze van identificatie technieken zoals Long-Range RFID, ANPR en Multi-Technology readers

Lamson Security Systems biedt een scala aan automatische voertuigidentificatiereaders. Binnen dit portfolio zijn verschillende oplossingen beschikbaar, zoals long-range RFID, ANPR en Multi-Technology readers. Daarom wordt vaak een combinatie van verschillende oplossingen toegepast om een optimaal en zeer nauwkeurig proces te creëren. Deze oplossingen zijn specifiek ontworpen om gemakkelijke toegang tot het terrein te faciliteren voor elke gebruikersgroep en om optimale prestaties te garanderen in sterk beveiligde toepassingen, onder zware omgevingsomstandigheden of voor voertuigtoepassingen waar voertuigen tijdelijk of incidenteel toegang moeten krijgen.

Automatiseren van de beheersprocessen voor poorttoegang

Om de toegangsverlening aan de poort optimaal te stroomlijnen is het toepassen van automatisering van de onderliggende processen een belangrijke stap naar efficiëntie verhoging. Het automatiseren van visitors- contractors- en freight stromen zorgen voor een gecontroleerde toegang tot het terrein onder de voorwaarden die u daarvoor hanteert. Lamson Security Systems biedt u het Automated Gate Control Platform XENIA, waarin al deze stromen op adequate wijze worden gestroomlijnd. Naadloze integratie met uw ERP systemen zorgen ervoor dat vrachtbewegingen en de eventueel daarbij behorende gegevens volledig geautomatiseerd worden gecontroleerd zonder menselijke handelingen. Eisen die u stelt aan een contractor voordat deze uw terrein kunnen betreden, zoals VCA-certificeringscontrole of het volgen van een veiligheidsinstructie worden (online-) geautomatiseerd aangeboden. Hierdoor bent u er zeker van dat veiligheidsregels bekend zijn zonder dat dit vertraging oplevert aan de poort en u uw contractor efficiënt kunt inzetten. Bezoekers kunnen vooraf worden aangemeld en volgens uw hospitality regels toegang verkrijgen tot uw terrein en eventueel bezoekersparkeer terrein. Een adequate geautomatiseerd registratie en afhandeling van uw bezoekers, in welke hoedanigheid zij zich dan ook op uw terrein bevinden, levert u naast efficiëntie ook een safety voordeel.

Integratie met een beveiligings-toegangscontrolesysteem

Naast de keuze voor automatisering, technologie en producten moet integratie plaatsvinden met het beveiligings-toegangscontrolesysteem. Dit systeem wordt vaak al gebruikt binnen het bestaande toegangscontrolesysteem dat op het hele terrein wordt gebruikt. Lamson Security Systems kan u ondersteunen bij de integratie met bijna elk platform, en kan u desgewenst voorzien van een volledig toegangscontrole systeem. Dit resulteert in een alles-in-één beveiligingsoplossing, die het dagelijkse gebruik vereenvoudigt en kostenefficiënt maakt.

U bent slechts één klik verwijderd van een goed advies.

Wilt u meer weten over het Xenia Platform?

© 2024 Lamson Security